Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Emotie-eten | Eten vanwege stress

Eten vanwege stress

Zonder stress zouden er veel minder dikke mensen zijn. Vooral het aantal vrouwen met overgewicht zou aanzienlijk dalen tot hooguit een kwart. (Nu is dat 46%). Want veel vrouwen eten om stress te verminderen. Zelfs onvrede met het eigen figuur wordt weggegeten, terwijl iedereen weet dat je bij zo'n probleem beter af bent zonder snoep, koek, ijs of chocola.
Wat is dat toch, eten vanwege de stress?

Klaar voor actie


In principe zit je lichaam bij een stresssituatie niet te wachten op een tussendoortje of op een lekkere snack. Je lichaam bereidt zich namelijk voor op een vecht- of vluchtreactie. Je energie gaat naar de spieren: die worden gespannen. Misschien zit je met gebalde vuisten? In elk geval ben je fysiek gezien klaar om in actie te komen.
Het is begrijpelijk dat je spijsvertering in zo'n situatie op een laag pitje wordt gezet. Het verteren van voedsel is even niet belangrijk. En omdat je maag en darmen stilliggen, voel je geen honger. Bovendien is je bloedsuikerspiegel verhoogd, wat eveneens eetlustremmend is...
Ook bij andere emoties zoals bij woede of verdriet werkt je lichaam op deze manier. Vandaar dat mensen bij een gebroken relatie of moeilijkheden op het werk vaak wat kilootjes verliezen...of aankomen. Want er zijn ook mensen die juist gaan eten bij vervelende emoties.

Rustgevend


Dat komt omdat lekker eten ontspannend is. Bij ons lievelingseten komen er namelijk stofjes in de hersenen vrij (endorfines) die vervelende gevoelens dempen. Ofwel, eten is op zo'n moment een middel om rustig te worden.
Maar ja, zelfs de lekkerste lekkernijen lossen geen problemen op; ze zijn slechts een tijdelijk lapmiddel. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar wel als je graag gewicht wilt verliezen...
Wat nu?

Niet wegeten, maar aanpakken!


Als je wilt afvallen en je bent een stresseter, probeer dan op een andere manier om te gaan met vervelende emoties.
Wees eens kritisch: Wat maakt je van slag? Als je dat weet kun je stresssituaties misschien vermijden. Lukt dat niet, probeer dan je onvrede te uiten. Praat over datgene wat je dwars zit, schrijf frustraties op en verzin eventuele oplossingen. Vraag je daarbij af wat je nodig hebt om je weer goed te voelen en hoe je dat kunt regelen.

Toegeven, vervelende situaties aanpakken is niet altijd makkelijk. Het vergt bovendien moed om bijvoorbeeld woede op een juiste manier te kanaliseren. Maar het loont wel: het geeft je rust, een opgelucht gevoel, meer energie en eetbuien hou je makkelijker in de hand.



Extra:


Emotie-eten wordt lang niet altijd veroorzaakt door levensgrote problemen. Nee, ook talloze ergernisjes en minder belangrijke 'problemen' kunnen je aanzetten tot 'eten uit emotie.' Soms zelfs zonder dat je er erg in hebt... Denk bijvoorbeeld aan een regenbui, terwijl je juist een eind wilt gaan fietsen of wanneer je iets kwijt bent wat je op dat moment nodig hebt. Misschien dat je bij zoiets niet meteen naar de koektrommel grijpt, maar bij meerdere keren pech achter elkaar heb je voor je gevoel misschien wel een extra koek verdiend... Herkenbaar? Ook dit is eten uit emotie, en kan ongemerkt wat extra kilootjes veroorzaken.

Wat kun je doen?


Probeer in dit geval 'moeilijkheden' zo veel mogelijk voor te zijn. Een regenbui is veel minder vervelend als je tot een regenpak beschikt en met een opgeruimd huis zul je minder snel iets kwijt zijn. Zorg verder dat je goed in je vel zit want dan zul je minder snel van je stuk worden gebracht. Voldoende slaap en gezond eten houden niet alleen je lichaam, maar ook je psyche gezond en meer weerbaar bij tegenslag. Dus om eten uit emotie te aan te pakken is aandacht voor je gezondheid eveneens heel belangrijk!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum