Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŰten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Matig suiker zonder het te missen

Matig suiker zonder het te missen

Dat suiker dikmakend is, zal vast niet nieuw voor je zijn. Wil je afslanken, dan kun je het zoete spul beter laten staan. Maar ja, zoetigheid kan zo lekker zijn. Bovendien is suiker in allerlei producten verwerkt, waardoor je het ongemerkt en overmatig binnenkrijgt. Suiker is dus bijna onvermijdelijk geworden. Maar wat als je toch graag gewicht wilt verliezen?

We gaan je van Opdieet niet adviseren om geen zoetigheid te eten. Dat maakt lijnen alleen maar saai en het is niet effectief. Door een stop op suiker ga je er juist naar verlangen. Het gevolg is dat je uiteindelijk meer gaat snoepen.
Blijf dus gewoon zoetigheid eten, maar hou je daarbij aan de volgende drie punten:
1. Eet suiker met mate
2. Eet suiker alleen als er geen alternatieven zijn
3. Eet suiker na of in combinatie met andere voedingsmiddelen
Op deze manier voldoe je toch aan je suikerbehoefte, zonder dat je er dikker van wordt.
  1. Suiker met mate


    Probeer het snoepen te verminderen. Vaak zijn een of twee koekjes of dropjes al voldoende om je ergste suikerhonger te stillen, zonder dat je gaat verlangen naar meer.
  2. Wanneer wel en wanneer niet?


    Eet alleen suiker als je werkelijk trek hebt in iets zoetigs en vermijd het wanneer alternatieven goed genoeg zijn. Koop daarom geen soepen, sausjes en maaltijden die suiker bevatten enkel om het product langer houdbaar te maken en om een te pittige smaak te neutraliseren. In plaats daarvan kun je beter zelf iets bereiden en dat is vaak minstens zo lekker.

  3. Veel werk?
    Natuurlijk kun je eindeloos werk maken van je eigen soepen of maaltijden. Maar het hoeft niet. Kant-en-klare producten zijn namelijk prima, mits het ÚÚn voedingsmiddel betreft. Er is dus niks mis met een pakje tomatenpuree, gedroogde kruiden, een blikje vis, een pak (diepvries) groenten of een zakje sla. Je kunt er prima gebruik van maken. Het enige wat je nog moet doen is het geheel bij elkaar mengen en eventueel opwarmen, en daarmee heb je in een handomdraai iets lekkers en gezonds op tafel.
    Samengestelde gerechten zoals lasagne zijn door hun mengelmoes aan ingrediŰnten veel eerder onderhevig aan bederf. Immers, alle verschillende voedingsstoffen reageren op elkaar. Om deze maaltijden langer te conserveren en smakelijk te houden, moeten er allerlei hulpstoffen aan toegevoegd worden. Suiker is daar een voorbeeld van. Ook bevatten deze maaltijden vaak plantaardig gehard vet (= transvetzuren).

  4. Eet suiker na of in combinatie met iets voedzaams


    Want dat voorkomt wisselende bloedsuikerspiegels. Voedzaam eten vertraagt namelijk de opname van suiker. Een volkorenboterham met boter en jam (jam bevat veel suiker) is dus beter dan een koekje of chocolaatje op een lege maag.
    Cafe´ne kan het effect van wisselende bloedsuikerspiegels versterken. Koffie met een koekje kan daarom extra hongerig maken.
    Ben je gevoelig voor het effect van cafe´ne? Maak je koffie dan niet te sterk of drink deze met melk of cappuccino.


Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum