Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Gezond leven | Haal meer uit je voeding door variatie

Haal meer uit je voeding door variatie

Wat heb jij gister gegeten? Wellicht iets anders dan vandaag en hoogstwaarschijnlijk zet je morgen weer iets anders op tafel. Maar dat geldt voornamelijk voor het avondeten. Want ons ontbijt en onze lunch zijn over het algemeen vrij constant. Toch is het goed om ook daar eens variatie in aan te brengen, omdat je daarmee meer belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt.

Voorkom overmaat


Maar ook om een overmaat aan bepaalde voedingsstoffen te voorkomen, omdat dit voor je lijf net zo ongezond is als een gebrek. Bovendien kan een overmaat leiden tot het krijgen van voedingsintoleranties.



Vitamine- en mineralenpillen


Overigens, vitamine- of mineralenpillen zijn voor het compenseren van tekorten niet voldoende, aangezien we zoveel verschillende voedingsstoffen nodig hebben! Het gaat niet alleen om vitamines en mineralen, maar ook om andere belangrijke stoffen als bio-flavonoiden en om stoffen die nog niet bekend zijn. Daarnaast zijn ook de koolhydraten, eiwitten en vetten niet enkel op 1 hoop te gooien: Koolhydraten bevatten namelijk verschillende essentiŽle suikers, eiwitten allerlei onmisbare aminozuren en vetten leveren vitamines en belangrijke vetzuren.

Hoe kun je variŽren?


  • Fruit: neem elke dag een andere kleur, want elke kleur bevat zijn eigen specifieke voedingsstoffen.
  • Brood: er bestaan allerlei soorten brood, profiteer daar van, elk soort heeft namelijk iets te bieden. Zo bevat volkorenbrood extra vezels, roggebrood geeft een extra verzadigend gevoel en sommige broodsoorten bevatten zaden of noten. Probeer verder eens andere graansoorten als spelt of kamut, zodat tarwe-intoleranties geen kans krijgen.
  • Muesli in plaats van brood: muesli wordt in principe van havervlokken gemaakt, een graansoort wat veel oplosbare vezels bevat. Het mooie van deze vezels is dat ze de bloedsuiker reguleren en het cholesterolgehalte verlagen. Let op: koop wel echte muesli, dus gemaakt van haver en niet van tarwe, want anders is muesli voedingskundig gezien niet anders dan brood.
  • Beleg: Met beleg kun je volop variŽren, ook op een gezonde manier.
    Kaas: neem ook eens geiten- of schapenkaas, omdat deze net weer andere eiwitten bevatten. Maar ook schimmelkazen of hele jonge kazen (als huttekase) hebben ieder hun specifieke eigenschappen.
    Vleeswaar: de ADH voor vlees is 100 gram (= 75 gram gaar) per dag. Eet je 's avonds vlees? Beperk dan de hoeveelheid voor overdag.
    Zoet beleg: wissel pindakaas eens af met notenpasta of tahin (= pasta van sesamzaad). Deze zijn te koop bij natuurvoedingswinkels.
    Extra: minder gangbare belegsoorten zijn ook lekker en gezond. Denk aan een zelfgemaakte salade, vis, ei, kwark of een zelfgemaakte pasta van champignons.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum