Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Stofwisseling | Verhoog de stofwisseling

Verhoog de stofwisseling

Bij de stofwisseling worden calorieŽn verbrand. Dit betekent dat koolhydraten, eiwitten en vetten worden omgezet in energie en warmte.
Is de energie verbruikt, dan is je voeding dus verdwenen (!) en de calorieŽn kunnen zich niet meer opslaan als vet.

Als je veel energie verbruikt, is je stofwisseling hoog. Er verdwijnen daarbij veel calorieŽn, en mogelijk komen die uit de vetvoorraden, zodat deze zullen slinken met gewichtsverlies als gevolg. :)

Een hoge stofwisseling is dus gunstig en je bereikt dit door je lichaam (hard) te laten werken. Misschien zie je jezelf hierbij dag in dag uit bezig zijn met rennen, trappen lopen en fietsen, maar dat is gelukkig niet nodig. Je kunt al met een aantal 'handigheidjes' de stofwisseling behoorlijk opvoeren.

  1. Sport en beweging


    Okť, als je af wilt vallen, dan zal je iets aan beweging en aan sport moeten doen. Ga daarom verder naar de pagina over sport.
  2. Eet niet te weinig


    Vroeger dacht men dat je het best kon afvallen door zo min mogelijk te eten. Gelukkig is dit achterhaald, want het is ongezond, niet plezierig en (op termijn) weinig effectief.
    Als je weinig eet, past je lichaam zich aan door de stofwisseling te verlagen. Dat is vervelend, want hierdoor zul je steeds kleinere porties moeten eten om af te vallen. En zet je vervolgens een punt achter het dieet, dan wordt elke versnapering dubbeldik opgeslagen. Het gevolg is dat je na een dergelijke lijnperiode zo weer terug bij af bent. Bovendien verbrand je bij deze methode niet alleen vet, maar ook veel spierweefsel. En dat is niet gunstig, omdat daarmee het niveau van de stofwisseling nog verder omlaag gaat, en je verliest kracht om intensief te sporten.
  3. Drie hoofdmaaltijden per dag


  4. Eet niet de hele dag door, maar beperk het aantal eetmomenten tot drie hoofdmaaltijden per dag. Grotere maaltijden verhogen namelijk de stofwisseling, terwijl (meerdere) tussendoortjes dat niet doen. Dat komt doordat de vertering van een kleine hoeveelheid voedsel vrij makkelijk verloopt, terwijl het voor je lijf een behoorlijke toer is om een complete maaltijd te verwerken.
    Bovendien denk je veel meer aan eten als je regelmatig iets versnapert. Niet doen dus! Neem een ontbijt, lunch en een avondmaaltijd en enkele kleine tussendoortjes.
  5. Ontbijt altijd


    Ontbijten is belangrijk bij het lijnen, want het brengt de stofwisseling op gang. Ontbijt je niet, dan blijft je lichaam in de 'slaapstand' hangen tot de eerst volgende maaltijd
  6. Pittig en gekruid


    Curry, sambal en andere pittige sauzen zoals mosterd stimuleren de vetverbranding (en daarmee de stofwisseling). Mocht je deze sauzen lekker vinden, dan kun je ze in je maaltijd verwerken. Scherpe specerijen en kruiden als peper en oregano hebben een zelfde effect. Maar overdrijf niet. Je krijgt niets van een mespuntje, maar een te veel aan pittige sauzen is schadelijk voor de smaakpapillen, waardoor je uiteindelijk alleen nog maar scherpe kruiden kunt proeven.
  7. Let op het soort vet


    Vette voedingsmiddelen verhogen de stofwisseling niet of minder dan voedingsmiddelen met veel koolhydraten (zetmeel) of eiwit. Kijk daarom uit met vette voedingsmiddelen. Echter, gezonde vetzuren verhogen de stofwisseling wel. Kies daarom voor olijfolie, noten en vette vis en laat snacks en patat zo veel mogelijk staan.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum