Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Eetlust | Hoe ga je om met lekker eten?

Hoe ga je om met lekker eten?

De een kan zich prima beheersen, terwijl de ander zich keer op keer te buiten gaat aan allerlei lekkers. Of je eet telkens net iets te veel waardoor je steviger bent dan gewenst. Hoe dan ook, eten kunnen weerstaan is voor veel mensen een welkome eigenschap. Maar hoe hou je je staande in onze weldoorvoede maatschappij?

Helaas is je kunnen beheersen lang niet voor iedereen even goed weggelegd. Het kost namelijk aardig wat mentale kracht om 'nee' te zeggen als je eigenlijk 'ja' wilt. Maar dat betekent niet dat een dieet of een aangepast voedingspatroon kansloos is. Sterker nog, slanke mensen lijken beheerst te eten, maar in werkelijkheid hebben ze minder behoefte aan snoep of snacks of ze voelen zich sneller verzadigd. Beheerst eten heeft dus eigenlijk veel meer te maken met je behoeftes. En dat is mooi, want behoeftes kun je makkelijker veranderen dan het negeren van onweerstaanbare trek.

Maar hoe?
Probeer je lichamelijke en je emotionele behoeftes aan eten zo goed mogelijk te vervullen, zodat deze niet constant aanwezig zijn. Dat betekent over het algemeen voedzaam en lekker eten. De volgende tips kunnen je daarbij helpen:

  1. Eet gezond, want gezond voedsel verzadigt je lichamelijke behoeftes voor een lange tijd.
  2. Eet vooral lekker en bewust want op die manier haal je maximaal genot uit je voeding waardoor je niet blijft zoeken naar meer.
  3. Hou je eetpatroon simpel. Denk aan het gezegde 'verandering van spijs doet eten.' Puilen jouw keukenkastjes uit? Dan is het logisch dat je meer eet dan nodig is. Hou daarom een grote schoonmaak, want wat je niet in huis hebt, kan je ook niet verleiden.
  4. Maak onderscheid tussen voedsel wat de eetlust vermindert en wat de eetlust opwekt. Grofweg gezien smaken zoete en zoute ingrediŽnten naar meer en natuurlijke voedingsmiddelen niet. Kies dus zoveel mogelijk voor natuurlijke voedingsmiddelen.
  5. Ken je lichaam en je behoeftes, zodat je er goed op kunt inspelen. Maar bedenk ook dat je veel behoeftes hebt aangeleerd, en dat betekent dat je ze ook kunt aflerenÖ
  6. Zoek afleiding of een bezigheid zodat je vanzelf minder denkt aan eten.


Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum