Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Olie en vet | Vette vis, toch niet zo gezond?

Vette vis, toch niet zo gezond?

Ben je net gewend geraakt aan twee keer per week vis op het menu, of slik je elke dag trouw je visoliecapsules? Kun je ze weer laten staan. Althans, volgens het laatste onderzoek, want daarin kwam naar voor dat vette vis wellicht toch niet zo'n spectaculaire bijdrage aan onze gezondheid levert, zoals altijd is beweerd.

Waarom zijn onderzoeken zo tegenstrijdig?

  • Allereerst is het houden van een onderzoek lang niet altijd eenvoudig, waardoor uitkomsten niet geheel betrouwbaar zijn.
  • Verder is het lastig om juiste conclusies te trekken. Bij sommige onderzoeken naar vis bestudeert men de gezondheid van de inwoners uit Japan en Groenland, omdat daar veel vis wordt gegeten. De mensen lijken er baat bij te hebben, maar wordt dat positieve effect werkelijk veroorzaakt door vis?
  • Ook moeten we bedenken dat de vis in de genoemde landen veelal rauw gegeten wordt. Immers, de aanduiding Eskimo (een inwoner van Groenland) betekent niet voor niets rauwe viseter.
    (Verse) rauwe vis bevat over het algemeen meer omega-3 vetzuren, en juist deze vetzuren zijn zo gezond. Helaas is dat bij onze vis anders: door verhitting (koken, bakken of frituren) en door de langere tijd tussen de vangst en consumptie, gaan er veel waardevolle omega-3 vetzuren verloren.
  • Daarnaast is de soort vis van belang. Zo staat wilde zalm bol van de omega-3 vetzuren, terwijl zijn gekweekte variant vooral verzadigd vet bevat, aangezien deze vissen niet hun benodigde voer (plankton) krijgen, maar een mengsel van maïs en meel.
Als we terugkijken naar het onderzoek, dan is het de vraag welke vis men in de onderzoeken gegeten heeft, in hoeverre deze (werkelijk) vers was en hoe deze bereid is. Helaas weten we dit niet. Maar in elk geval weet je nu wel dat dit belangrijke aspecten zijn om vis gezond te houden.

Heeft het zin om vis te eten?


Jazeker!
Vis levert eiwitten, mineralen en een zeedier bevat doorgaans minder verzadigde vetten dan vlees. Bovendien zitten er met een beetje geluk (veel) omega-3 vetzuren in.
Geef de voorkeur aan onbewerkte vis zoals haring en wees matig met gestoomde of gerookte vis.
Kies uiteraard ook voor verse vis. Ga daarom ’s morgens naar de visboer, zodat de vis niet een dag in de winkel heeft gelegen. Bewaar vervolgens je aankoop goed gesloten in de koelkast tot de avondmaaltijd.
Wees ook zorgvuldig met de bereiding. Bak vis op een lagere temperatuur of kook of pocheer 'm - bij voorkeur in een gesloten pan zodat de vis zo min mogelijk wordt blootgesteld aan licht.
Visoliecapsules kun je blijven slikken mits deze in het donker en bij een lage temperatuur zijn gefabriceerd. Koop daarom capsules van goede en betrouwbare merken.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum