Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Gezond leven | Lijd geen tekort aan vitamines!

Lijd geen tekort aan vitamines!

Streng lijnen is lijden... In de eerste plaats omdat je jezelf allerlei dingen ontzegt, en verder doordat je je lichaam tekort doet. In een eerder artikel 'weinig eten' werd al uitgelegd dat een karig dagmenu leidt tot spierafbraak, met allerlei vervelende gevolgen van dien. Meer eten dus, is het advies.
Verder krijg je meteen meer vitamines binnen als je de hoeveelheid dagelijkse calorieŽn wat opschroeft. En dat is voor veel lijners geen overbodige luxe...

Als je voldoende en gevarieerd eet, dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen.
Eet je minder, dan ontstaat er een tekort. Enerzijds aan energie (calorieŽn, koolhydraten, vetten en of eiwitten) en anderzijds aan vitamines.

Een tekort aan energie merk je meteen doordat je bloedsuikerspiegel daalt en dat maakt hongerig.
Een tekort aan vitamines is lastiger te achterhalen. Sterker nog, vaak merk je het niet eens! Pas na een aantal dagen begint het tekort je op te breken. Het dieet maakt je moe, lusteloos en prikkelbaar. Wellicht wijt je het aan de frustraties van het lijnen, maar vergeet niet dat je lijf minder functioneert bij een onvolwaardige dagvoeding.

CalorieŽn kun je zien als benzine voor je lichaam; ze geven je energie om iets te doen.
Vitamines helpen je lichaam te besturen. Ze zorgen ervoor dat alle voedingsstoffen op z'n plaats komen, ze helpen je lichaam op te bouwen, te herstellen en ze laten je energie vrijkomen.
Zonder vitamines wordt je lijf een grote chaos en je zult tot niets meer in staat zijn.
Vitamines zijn dus hard nodig, en daarom is het niet zo gek dat je je minder voelt bij een (klein) tekort.

Gelukkig heb je van de meeste vitamines maar heel weinig nodig, en doordat je altijd wel wat eet, zit het wel goed met die voorraden.
Maar van een aantal vitamines kun je een tekort opbouwen. Wil je je goed in je vel voelen, hou dan in de gaten dat je daar voldoende van binnen krijgt.
Let daarom op:
  • Vitamine A


    Deze vitamine zit vooral in vette zuivelproducten (zoals roomboter, volvette kaas en melk), in eieren, lever (patť en leverworst) en in vette vis.
    Okť, ook in groenten en fruit komt een vorm van vitamine A voor, maar deze is voor het lichaam veel moeilijker op te nemen dan de dierlijke variant.
    Schrap je zo veel mogelijk vetten? Dan loopt je vitamine A voorziening in gevaar.
    Vitamine A stimuleert je weerstaand en het geeft je een mooie huid. Eten dus, deze vitamine! Maar overdrijf niet. Te veel vitamine A is net zo ongezond als te weinig. Wees daarom matig met leverproducten, omdat deze veel vitamine A bevatten.
  • Jodium


    Jodium is nodig voor een goede stofwisseling en daarom belangrijk bij gewichtsverlies en om je fit te voelen.
    Jodium zit eigenlijk alleen in brood en in zeevis.
    Vervang brood dus niet door crackers ofzo, en pas op met graanproducten van de reformwinkel, omdat dit brood vaak geen gejodeerd zout bevat.
    Okť, je kunt je broodmaaltijden er mee aanvullen, maar eet minimaal 4 'gewone' boterhammen.
  • Andere vitamines en mineralen


    Zorg verder dat je voldoende vitamines C (uit groenten en fruit) en D (zonlicht!) binnenkrijgt, en let op de mineralen ijzer, zink, calcium en magnesium.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum