Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Houd eens een vega-dag

Houd eens een vega-dag

Steeds meer mensen doen het al... een dagje geen vlees eten. Want daar zijn heel wat goede redenen voor. Een ervan is dat het je helpt met afslanken. Maar ook voor je gezondheid is het goed om je vleesconsumptie wat te matigen. Kies daarom vandaag eens niet voor gehakt of voor een karbonaadje, maar ga voor vis of vegetarisch.

Waarom is vlees dikmakend en niet zo gezond?


Dat komt door de leefwijze van de dieren. Koeien, varkens en kippen krijgen niet de vrije loop. En net als bij mensen, komen ook dieren aan als ze onvoldoende bewegen. Ofwel, het vlees wordt vetter. Een ander minpuntje is dat het vet bij een gebrek aan lichaamsbeweging verzadigd wordt. Dat is anders dan bij dieren in de vrije natuur; hun vet, als ze dat al hebben, is vooral onverzadigd.

Verder zijn dieren in hokken vatbaarder voor ziektes, waardoor ze bij voorbaat antibiotica krijgen toegediend. Soms wordt hun menu aangevuld met groeihormonen, hoewel dit verboden is. Daar bovenop maken de dieren zelf door hun onnatuurlijke omstandigheden veel stresshormonen aan.
Helaas komen al deze minder goede stoffen in het vlees terecht. Antibiotica bak je misschien nog wel dood, maar (stress)hormonen zijn kleine kristallen die goed bestand zijn tegen verhitting. Eenmaal in je lijf gaan ze verder te werk door de vetopslag te bevorderen. Of ze worden afgebroken door de lever, die daarvoor extra hard moet werken...
Al met al, de hormonen en de verzadigde vetten maken dik en zijn niet bevorderlijk voor een goede gezondheid.

Kun je dan maar beter geen vlees meer eten?


Een mens kan makkelijk zonder vlees, mits het dagmenu wordt aangevuld met vis, noten, peulvruchten, ei, soja, zuivelproducten en of paddestoelen als champions of quorn.
Maar af en toe een stukje vlees is geen probleem. Immers, kleine hoeveelheden kan je lichaam prima verwerken. Vergelijk het met het drinken van bier of wijn. Ook hierbij geldt: drink (neem) het met mate en niet elke dag.

Extra tips:

  • Kies bij voorkeur voor wild of voor mager (biologisch) vlees.
  • Mager vlees kun je makkelijk herkennen doordat het roder is en minder vet aanvoelt.
  • Combineer rood vlees met groene groenten als spinazie; het vlees wordt daardoor beter verteerd.
  • Vleeswaar is ook vlees; mensen zijn geneigd om dit over het hoofd te zien.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum