Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Kies eens iets anders dan vlees

Kies eens iets anders dan vlees

Vervang vlees eens (wat vaker) door vegetarisch, want dit kan je helpen met afslanken. Maar nog belangrijker: het is best gezond om af en toe een vegetarische hap op tafel te zetten. Bovendien is zo'n hap vaak verrassend lekker. Wees daarom creatief en maak een heerlijk gerecht zonder het eeuwige lapje vlees.

Wellicht vraag je je nu af: waarom is een vegaterische maaltijd gezonder? Is vlees misschien niet gezond? Gelukkig valt dit laatste reuze mee. Vlees levert veel voedingsstoffen als eiwitten, mineralen als zink en ijzer en behoorlijk wat vitamine B. Maar daarnaast bevat vlees ook minder goede stoffen doordat veel slachtvee nu eenmaal niet altijd het beste voer en de beste behandeling krijgt. Nu hoef je niet meteen ongerust te worden, want de hoeveelheid ongewenste stoffen in vlees is klein en je lijf kan deze stoffen heus wel verwerken. Maar toch, je kunt je lichaam ook eens ontlasten door te kiezen voor iets vegetarisch. Denk daarbij aan vleesvervangers op basis van soja, quorn of kikkererwten (bijvoorbeeld falafelballetjes). Of maak een gerecht met peulvruchten of paddestoelen als champignons of eekhoorntjesbrood.

Ben je niet zo bekend in vegaland? Ga dan eens experimenteren.
Loop in de supermarkt (misschien tegen je gewoonte in) naar de afdeling van de vegetarische producten of wend je naar het rek van de potjes en blikjes met peulvruchten. Koop vervolgens iets wat lekker lijkt en wellicht ontdek je een product waar je helemaal enthousiast over bent.
Blijkt je keus toch een tegenvaller te zijn? Okť, dat is jammer, maar dat hoort bij het proces van producten leren kennen. Geef dus niet meteen op: er zijn veel vegetarische producten en er bestaat ongetwijfeld iets naar jouw smaak.

Zuivel


Kun je vlees vervangen door zuivelproducten? Ja, maar bedenk dat kaas een stuk vetter en zouter is dan de meeste vleessoorten. Kwark is daarom een betere optie. Dit product bevat weinig vet, nauwelijks zout en behoorlijk wat eiwit. Alleen is dit meer iets voor na de maaltijd in plaats van erbij. Alhoewel, kwark leent zich prima voor het maken van een lekkere tsazziki, en dat smaakt weer wél goed bij de maaltijd.


Overigens bevat kwark geen ijzer en rood vlees wel. Maar dat is geen punt als je voldoende groenten, fruit en volkorenproducten eet.

Kies bewust


Twijfel je over de zuiverheid van een product? Dat kan, want helaas zijn niet alle vegetarische producten even gezond. Lees daarom altijd de ingrediŽntenlijst op de verpakking. Een goed product bevat geen suiker en ook geen fructose, plantaardig gehard vet of veel hulpstoffen. Wil je meer zeker zijn van een goed product? Koop dan bij een natuurwinkel. Dan heb je bovendien een product met ongemanipuleerde soja.

Verrijk je blik


Want er is veel in vegaland. Bij peulvruchten hoef je niet alleen te denken aan bruine of witte bonen. Er zijn vele soorten als cappucijners, malse velders, kikkererwten, linzen of spliterwten. Spliterwten kun je bereiden tot erwtensoep, hoewel dit gerecht eigenlijk vraagt om stukjes spek en worst en dan eet je toch weer vlees...
Tahoe en tempť zijn basisproducten die je zelf naar believen op smaak kunt brengen. Het voordeel van deze producten is dat ze uit slechts enkele ingrediŽnten bestaan, zodat er geen hulpstoffen aan toegevoegd zijn om het product langer houdbaar te maken.

Zout


Let wel: sommige vegetarische burgers, schijven of balletjes kunnen vrij zout zijn. Voeg daarom zeker geen extra zout toe en hou de rest van je maaltijd zoutarm. Ook peulvruchten uit pot of blik zijn gezouten, maar dat kun je desgewenst makkelijk minderen door ze voor het wellen in een vergiet met water af te spoelen.

Slanker?


Zijn vegetarische producten minder dikmakend? Sommige wel en sommige niet. Vlees kan heel vet (en dikmakend zijn), maar ook heel mager. Dit geldt eveneens voor vegetarische producten. Het mooiste is om van allebei de minst dikmakende producten te nemen.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum