Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Voedingsmoraal

Voedingsmoraal

Ooit gehoord van een voedingsmoraal?
Misschien niet, maar het bestaat wel. Sterker nog, iedereen heeft een voedingsmoraal, dus jij ook!
Een voedingsmoraal is heel belangrijk, want het bepaalt voor een groot deel wat en hoeveel je eet.
Het is dus interessant om eens na te gaan wat voor een moraal jij hebt, en stel deze zonodig bij als je wilt afvallen.

Maar eerst even voor alle duidelijkheid: wat is een voedingsmoraal precies?
Eigenlijk is het heel simpel. Het gaat er om wat we normaal vinden qua eten.
Zo doen we niet moeilijk over een ontbijtje van brood of muesli en een glas sinaasappelsap, maar een bord spaghetti in de morgen vinden we raar. En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen:

  • Elke dag een stukje vlees vinden we niet zo gek, maar dagelijks wat vis op tafel is heel ongebruikelijk.
  • We eten geen slakken, insekten, honden, katten en apenhersenen, maar we hebben geen moeite met het eten van koeien, paarden, varkens, schapen en lammetjes.
  • En we eten op bijzondere dagen patrijs, ree of fazant, maar reigers en zwanen staan nooit op het menu. En waarom niet? Tja, reigers en zwanen eet je nu eenmaal niet...

Nu hebben we hier in Nederland voor een groot deel dezelfde ideeŽn over wat, hoeveel en wanneer je eet. Dat is onze eetcultuur en die is door de jaren heen bepaald.
Maar ondanks deze tradities heeft iedereen zijn eigen ideeŽn over de precieze invulling van die eetcultuur. Zo eten we graag een koekje bij de koffie. Maar voor welke koek we kiezen, varieert.
En waarom? Niet alleen smaak, maar ook opvoeding speelt daarbij een grote rol.

Onze eetcultuur en de invulling daarvan bepalen jouw eetpatroon. Dat gaat zo automatisch; we zijn ons er niet eens van bewust. Op zich is er niks mis mee. Maar wel als het gaat om ideeŽn die je tegenwerken bij het bereiken van je gewichtsverlies. En dat gebeurt helaas maar al te vaak.
Enkele voorbeelden daarvan zijn:

  • Sla nooit je ontbijt over (ook al heb je geen honger).
  • Het eten van veel groenten en fruit is gezond, maar wel truttig.
  • Eet altijd je bord leeg.
  • We gaan eten als het etenstijd is (soms ook als we geen honger hebben).
  • Frituurvet gaat 7 keer mee. (Hoewel vaker verversen gezonder is!)
  • We drinken altijd melk bij de lunch. (En waarom geen thee?)
  • We nemen altijd een toetje na de maaltijd, ook al hebben we meer dan genoeg gegeten.
  • En bij jongeren en studenten is het normaal (of stoer) om veel te drinken, terwijl ze het raar zouden vinden als ouders, docenten of ieder ander van pakweg 30+ zoveel zouden drinken als zij...

Zoals we al zeiden, het is best interessant om na te gaan welk eetpatroon jij normaal vindt. Schrijf het op en lees het vervolgens kritisch door. Dan vind je vast gewoontes waar je eigenlijk helemaal niet zo achter staat.
Je bord leeg eten, om eens een voorbeeld te noemen. Okť, het is zonde om voedsel weg te gooien. Maar wat doe je liever: jezelf volproppen en dikker worden of eten laten staan en je fit en slank voelen? Als je het zo bekijkt, kies je waarschijnlijk voor het laatste.

Ga bij het beoordelen van je eetpatroon na wat belangrijk is voor jou en voor je lijf, en hou dat als basisgedachte, of eigenlijk: als moraal.
Dus eet zoals je wilt eten en niet alleen zoals het 'hoort'... Luister verder meer naar je lichaam en eet en drink wanneer je echt trek hebt en stop als je verzadigd bent. Op zo'n manier zul je niet meer tegen heug en meug ontbijten (en dat scheelt calorieŽn!). En wie weet komen studenten erachter dat het drinken van minder biertjes veel prettiger is. Want ook dat scheelt calorieŽn, en bovendien een kater!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum