Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Afvallen zonder voornemens

Afvallen zonder voornemens

'De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens,' is een Nederlands gezegde. Helaas klopt dat ergens wel. Want hoe vaak ben je ooit werkelijk verder gekomen met je plannen van 1 januari?
Probeer het dit jaar eens anders te doen om gewicht te verliezen.

Het klinkt misschien raar, afvallen zonder voornemens. En tuurlijk, elke verandering begint met een plan. Kleine voornemens zijn daarom ook niet verkeerd; het punt is dat we vaak te rigoureus van start gaan. Terwijl de snelste weg om blijvend gewicht te verliezen, tevens de langste weg is.
Het gaat om het aanleren van haast onopgemerkte veranderingen. Of anders gezegd, stiekempjes afvallen, zodat je lijf en emotie het niet doorhebben. Verlies je in korte tijd veel gewicht, dan loopt dat te veel in de gaten. Je lijf en of je emoties gaan opspelen en ja hoor, voor je het weet is er een eind aan je afslankplannen gekomen.

Omdat we afhankelijk zijn van ons lichaam en onze emotie is het noodzaak dat deze meewerken en ons niet tegenwerken. We moeten ze dus zo veel mogelijk te vriend houden. Ga jezelf daarom niet uithongeren, maar geef je lichaam al het goeds en gezonds wat het nodig heeft, inclusief gezonde vetten en koolhydraten (schuw deze niet!). Anderzijds vragen emoties om het goede gevoel wat eten geeft. Ofwel, als het maar lekker is. Onderschat het belang daarvan niet!
Gezond en lekker zijn prima te combineren, en zo af en toe een koek of een snack is bijna nuttig om het goede gevoel ervan te ervaren. Dus neem gerust je favoriete lekkernij, maar hou tegelijkertijd je lichaamssignalen in de gaten, want overdaad is ook niet prettig.

Ga dus voor kleinere plannetjes: Afvallen moet leuk blijven en niet heel veel anders dan je gewend bent. Gewoon een beetje minder, halfvol in plaats van vol en van bewegen juist wat meer. Niets spartaans dus, maar net een beetje anders op een aangename manier. Dan zul je zien dat je volgend jaar om deze tijd zonder moeite kilo's lichter bent!

Enkele tips:


  • Het makkelijkst is om je eetpatroon te verrijken in plaats jezelf iets te ontzeggen.
    Meer groenten en fruit: er is zoveel keuze, ook door allerlei bereidingstechnieken, dus voor ieder wat wils. Gewoon doen!
    Groentes bevatten zetmeel en kunnen aardappels of pasta vervangen en fruit is een goed alternatief voor zoetigheid als koek of snoep.
    Zoals witte spaghetti of een droge aardappel ons moeilijk kan bekoren, zo is het raadzaam om ook groentes lekker aan te maken. Iets als bloemkool of broccoli hapt veel lekkerder weg met wat exotische kruiden, een beetje olie of geraspte kaas.
    Fruit is lekker gecombineerd met rozijnen, bestrooid met kaneel of opgewarmd als een appelmoes.
  • Drink (spuit)water in plaats van limonade. Eventueel met een smaakje van verse munt, citroen of gember.
  • Ga niet voor light, want dat is ongezond, maar halfvol is wel een goede keuze: 30+kaas of halfvolle yoghurt, het is lijnen zonder het te beseffen.
  • Brood bevat vaak toegevoegde vetten (dan is het langer houdbaar) en is vaak gebakken van wit meel (bloem). Maar je kunt ook kiezen voor volkoren zonder vet, daarmee heb je minder calorieŽn en meer verzadiging (door de vezels!).
  • Ga voor jezelf na wat je het makkelijkst kunt veranderen en begin daar mee.
  • Soms helpt het ook om je leven iets anders in te richten, zodat je meer tijd hebt voor een gezond eetpatroon en minder afhankelijk bent van het gemak of de kick van een snack.
    De tv eens een avond uitlaten, kan al voor deze verandering zorgen en voor als je het aandurft: eens geen internet. Saai? Misschien wel, maar vroeger kon het ook en het geeft alle tijd om eens goed uit te rusten, of het maakt de gang naar de sportschool des te leuker!
Succes!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum