Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Hoe gaat het met je voornemens?

Hoe gaat het met je voornemens?

Vanaf 1 januari zijn we massaal begonnen met afslanken om voorgoed af te rekenen met de extra kilo's (zie ook onze enquÍte). En aangezien gewicht verliezen een kwestie is van een lange adem, zullen vele mensen nog volop bezig zijn met hun dieet. Hoewel de 'kop' en daarmee het eerste gewicht er waarschijnlijk af is, komt nu het 'echte' werk eraan: volhouden... Lees wat jou erbij kan helpen....


Wat is zo lastig?


Begin januari is afslanken relatief makkelijk. Want door alle snoeperijen en het getafel van de feestdagen, heb je juist behoefte aan lichtere kost. Bovendien ben je aan het begin extra gemotiveerd of een dieet is nog relatief 'leuk' omdat het nieuw is. Maar na een tijdje sluipt de sleur erin en wellicht beginnen lekkernijen weer aantrekkelijk te worden. Ofwel, volhouden wordt lastig... En dan is het noodzaak om vanwege andere redenen goed in het juiste ritme te blijven.

Wat kun je doen om door te zetten?
  • We blijven er op hameren: wees nooit te streng voor jezelf! Ook in januari wil je af en toe iets lekkers, en dat kan. Immers, een koekje of een chocolaatje zitten niet bomvol calorieŽn; ga alleen niet door totdat het pak leeg is...
  • In het verlengde van het bovenstaande advies is het raadzaam om ook je maaltijden en tussendoortjes zo lekker mogelijk te maken, zonder daarbij meteen te zwichten voor iets dikmakends. Beter is om ruim gebruik te maken van groentes, fruit, volkorenproducten, magere of halfvolle voedingsmiddelen en kruiden en specerijen, zodat je gezond, calorie-arm en lekker combineert.
  • Toch willen we niet zeggen dat afslanken makkelijk is, en denk er ook zelf nooit te licht over. Minderen met je favoriete snoep, koek of hapjes kan net zo moeilijk zijn als stoppen met roken. Pak het lijnen daarom serieus aan en schroom niet om daarbij steun te zoeken. Het kan heel fijn zijn om je plannen te bespreken met een ander, bijvoorbeeld met je partner of een vriendin. Verder is het contact met lotgenoten heel motiverend, omdat je elkaar begrijpt en omdat je dezelfde doelen beoogt. Forums op internet of afslankcursussen kunnen daarom een goede hulp zijn.
  • Zoek naar kleinere doelen, zodat je snel wordt beloond en dus gemotiveerd blijft. Afslanken om de komende zomer mooi in je badpak te verschijnen is wellicht een leuk streven, maar het resultaat laat lang op zich wachten. Richt je daarom meer op andere positieve effecten die het lijnen meteen met zich meebrengt, zoals jezelf fitter voelen of een voldaan gevoel hebben na een geslaagde afslankdag.
  • Sterker nog: goed in je vel zitten stimuleert juist om gezonder en minder te eten, omdat je met meer energie in je lijf makkelijker 'nee' kunt zeggen. En eenmaal in het goede ritme wil je je niet meer 'loom' eten.
  • Bedenk verder dat anders en minder eten op den duur gaat wennen. Matig je met suiker en kies je voor magere en halfvolle producten, dan zul je na een tijdje de energierijke varianten te zoet en te vet vinden. Op deze manier wordt een nieuw eetpatroon heel gewoon en dat maakt het afvallen na verloop van tijd juist makkelijker.
  • Zorg voor voldoende afleiding, zodat je niet te veel aan eten denkt. Dus ontwikkel een hobby of meld je aan voor een cursus. In elk geval werkt bezigheidstherapie ook zeker als het om afslanken gaat.
  • Ken je knelpunten/ zwakheden goed en onderschat deze nooit. Zoals een ongeluk schuilt in een klein hoekje, geldt dit ook voor jezelf overeten. Ofwel, als je niet oplet, verlies je onverwachts de grip over het eetpatroon. Maar als je weet wat je moeilijkheden zijn, dan kun je er beter op anticiperen. Kijk daarvoor ook bij: http://www.opdieet.nl/dieet.htm.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum