Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Gezond leven | Meer fruit, maar minder vruchtensap

Meer fruit, maar minder vruchtensap

Het blijft lastig in voedingsland... Na allerlei dieetgoeroes, kwam onlangs ook de gezondheidsraad met nieuwe voedingsadviezen. En dat maakt het niet makkelijker, want de een zegt dit, de ander dat. Zelfs de info van de gezondheidsraad kun je als tegenstrijdig opvatten, want we moeten meer fruit eten, maar minder vruchtensap drinken... Dacht je jezelf tegoed te doen aan sap of jus, worden deze dranken weggezet alsof het cola is. En ondertussen is het de vraag hoe jij aan je twee stuks fruit kunt komen...

Snelle suikers


Het voordeel van een glas sap is dat je die twee benodigde stuks makkelijk haalt. Immers, voor de standaard inhoud van 200 ml heb je best wat fruit nodig. En dat is tegelijkertijd ook het nadeel. In plaats van te weinig, kun je, zeker als je dagelijks meerdere sapjes drinkt, te veel fruit binnen krijgen en daarmee te veel suiker. En juist dat laatste is het bezwaar van de gezondheidsraad. Zeker omdat je dit in sapvorm binnen krijgt. Want op deze manier krijg je minder vezels binnen en de vezels die er in zitten zijn (deels) gekneusd. Het gevolg: De suiker wordt vrij opneembaar; er hoeft niet eerst verteerd te worden om de suiker af te geven aan het bloed. Ofwel, de suikers uit jus of sap gaan snel door je maag en darmen en zijn dus snelle suikers...

Wat kun je doen?


Je kunt vers fruit eten.
Maar drink je toch liever vruchtensap? Maak deze dan bij voorkeur zelf, omdat deze verser is (en dus meer voedingsstoffen bevat) en vaak ook meer vezels. Zeker als je het lekker vindt, adviseer ik je om de pulp (ofwel, de vezels!) wat in de pers achterblijft toe te voegen aan je sap. En voor als je echt een dye heart bent: kies dan om juist de vezels te eten. Van sap naar vezel dus! De vezels verzadigen goed en stimuleren de darmwerking en zijn daardoor heel gezond. Zeker de appelvezels die bijv in een sapcentrifuge achterblijven dienen goed als lekkernijtje of voor in de yoghurt. Drink hierbij wel voldoende water, want vezels hebben veel vocht nodig!
Verder kun je sap vervangen door water, eventueel met een licht smaakje van munt, citroen en of grapefruit*. Een gevulde kan hiermee staat bovendien vrolijk op de tafel en maakt dat je er makkelijker van drinkt. En is je dorst eenmaal gelest, dan taal je niet meer naar vruchtsap. En dat scheelt weer calorieŽn. :)

Is vruchtensap werkelijk te vergelijken met cola?

Oke, zeker als het gaat om sap uit een pak, kan de hoeveelheid snelle suiker wel gelijk zijn. Ook is cola net als sap zowel zoet als zuur en vormt daardoor dus een behoorlijke aanslag op je gebit. Maar daar houdt de vergelijking wel mee op. Want cola bevat ook fosforzuur, wat in grotere hoeveelheden de sterkte van onze botten kan verminderen. Verder bevat cola cafeÔne, een stofje wat ons zenuwstelsel scherpt, maar waar we niet te veel van binnen moeten krijgen. Daarentegen levert cola, in tegenstelling tot sap, geen belangrijke voedingsstoffen als vitamines en mineralen. Dus een sapje is zeker een betere keuze dan een frisdrank als cola.
Wellicht wordt de vergelijking gemaakt om ons wakker te schudden. Vruchtensap klinkt zo gezond waardoor je geneigd kan zijn om er veel van te drinken. Maar dat kun je beter niet doen. Zoals bij zoveel voedingsmiddelen geldt: geniet, maar eet of drink met mate.

* Doe je schijfjes citroen of sinaasaapel met schil in water? Kies dan voor biologisch, omdat de schil anders flink bespoten is, en dat wil je natuurlijk niet in het water hebben!

 

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum