Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Water drinken tijdens het afvallen

Water drinken tijdens het afvallen: nodig of niet?

Staat er een kannetje met water op je bureau omdat je aan het lijnen bent? En drink je minimaal acht glazen water per dag? Want daar val je van af, zeggen ze. Immers, ruimschoots water 'spoelt door' waardoor suiker en vetten het lichaam verlaten, aldus verschillende diŽtistes en consulentes.
Of vertrouw je meer het advies van andere deskundigen, die al dat water een absolute onzin vinden. Want met thee, koffie en melk krijg je al voldoende vocht binnen.

In elk geval is water drinken belangrijk als je aan het afvallen bent.
Tijdens het afvallen wordt het vetweefsel afgebroken, waardoor vetten en gifstoffen in je bloed terecht komen.
Gifstoffen worden namelijk opgeslagen in het vetweefsel. Daar zitten ze relatief veilig, maar in je bloed zijn ze schadelijk. Daarom is het belangrijk om deze stoffen zo snel mogelijk kwijt te raken. Je nieren helpen je er bij. Ze spoelen gif via de urine weg en daar is...je raadt het al...veel water voor nodig. Drink daarom minimaal 1,5 liter per dag.

Vet wegspoelen kan niet


Water drinken is dus gezond, maar je valt er niet van af. Vet kan sowieso niet worden weggespoeld met water, want het lost er niet in op. Suiker kan wel worden weggespoeld, maar dat gebeurt alleen bij onbehandelde diabetespatiŽnten. Zij hebben te veel suiker in hun bloed en daarom verwijderen de nieren het overschot. Een onbehandelde diabeet heeft dan ook veel dorst en verliest veel gewicht.

Koffie en thee?


Acht glazen water per dag zijn prima, maar je kunt ook koffie of thee drinken. Groene thee is zelfs extra gezond vanwege z'n bioflavonoÔden. Door deze stoffen spoelt groene thee niet alleen gifstoffen weg, maar de thee kan gifstoffen ook (deels) onschadelijk maken. Koffie heeft ook zo z'n voordelen, maar drink er niet te veel van, anders gaat de drank letterlijk op je zenuwen werken.
Overigens wordt er beweerd dat koffie en thee vochtafdrijvend zijn, maar dat is lang niet bij iedereen het geval. Ga dus even na hoe dat bij jou zit. Wanneer je veel dorst krijgt na het drinken van deze dranken, dan kun je er beter mee matigen.
Alcoholische dranken onttrekken wel vocht aan je lichaam, waardoor je deze beter zo veel mogelijk kunt laten staan. Daarentegen tellen melk, vruchtensap en frisdrank wel mee als vocht. Maar houdt de consumptie van de laatste twee dranken beperkt vanwege hun hoeveelheid suiker en of zoetstoffen. Ook om deze reden worden koffie en thee met suiker ontraden.

Een opgeblazen gevoel


Het algemene advies is om tijdens de maaltijd niet (overmatig veel) te drinken. Want met dranken verdun je de maag- en verteringssappen, waardoor de spijsvertering minder goed verloopt. Verder versnel je met veel water de maagontlediging, waardoor de voeding de maag voortijdig verlaat. Grote brokstukken komen vervolgens in de darm terecht en maken de vertering lastig. Gistende voedingsresten en een opgeblazen gevoel kunnen hierdoor ontstaan.

Meer dan 1,5 liter?


Is het nodig om meer dan 1,5 liter vocht te drinken? Het antwoord is 'ja' als je nog dorst hebt. Is dit niet het geval, dan zijn extra glazen drank niet nodig. Drink wel zeker minimaal 1,5 liter bij een vezelrijk voedingspatroon; dus wanneer je veel groenten, fruit en volkorenproducten op tafel zet. Want vezels nemen veel vocht op. Gebruik verder niet te veel zout omdat dit mineraal dorstig maakt, waardoor je lichaam onnodig veel om vocht gaat vragen. Het nadeel hiervan is dat je ook tijdens je maaltijden meer gaat drinken, en daarmee verstoor je een goede spijsvertering.

Conclusie


Voldoende drinken is goed, hoewel meer dan 1,5 liter meestal niet nodig is. En hou eten en drinken zo veel mogelijk gescheiden!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum