Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Waarom niet te weinig eten?

Afvallen: weinig eten helpt niet...

Je hebt het vast eens gehoord: als je wilt afvallen kun je maar beter niet te weinig eten. Geen crashdiŽten dus.
Aan de ene kant een fijn advies, want daarmee heb je een goede reden om vooral wel te eten. Anderzijds is het verleidelijk om allerlei extraatjes te laten staan, want hoe minder je eet, hoe slanker je wordt. Toch?




Toegeven, de meeste mensen worden inderdaad heel slank bij een karig dagmenu. (Denk aan anorexiapatiŽnten, hoewel er ook anorexiapatiŽnten zijn met een normaal gewicht!). Maar je wilt niet altijd op rantsoen zijn, en een gezond mens houdt dat (gelukkig) ook niet vol. Want in plaats daarvan ga je jojo-en, en dat maakt afvallen alleen maar lastiger.
Lees hoe dat zit.

Constant gewicht


Bij een eerste strenge lijnpoging verbrand je nog veel calorieŽn, omdat je lichaam daaraan gewend is. Hierdoor val je snel af. Maar bij een volgende afslankpoging gaat het niet zo makkelijk meer. Je lichaam houdt namelijk niet van verandering; een evenwicht is veel fijner en een constant gewicht dus ook. Vandaar dat je lijf zich tegen gewichtsverlies gaat verweren. Het is eigenlijk net als de strijd tegen ziektes. Daarbij maakt je lichaam afweerstoffen zodat virussen en bacteriŽn worden onthouden en voortaan snel onschadelijk worden gemaakt. Na een eerste afslankpoging gooit je lijf de stofwisseling in de strijd door die in de spaarstand te zetten. Ofwel, je gaat minder calorieŽn verbranden en dus minder (snel) afvallen.

Verder is weinig eten ook om andere redenen niet zinvol:
  • Eet je te weinig, dan ga je ook je spieren verliezen. Niet zo handig, want spieren verbruiken veel energie (kcal) en laten de stofwisseling dus lekker draaien...
  • Bovendien heb je minder kracht om te sporten als je te weinig eet, terwijl actief zijn je spieren helpt te behouden...
  • Bij het volgen van een (onvolwaardig) (crash)dieet functioneert je lijf minder goed. Hierdoor raak je afvalstoffen minder (snel) kwijt. Het gevolg is dat deze in je lijf blijven hangen, waardoor processen moeilijker verlopen; de stofwisseling wordt daardoor trager.
  • Verder is te weinig eten gewoon niet fijn.

Wil je blijvend gewichtsverlies?


Eet dan op zín minst een minimale hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten (in totaal ongeveer 1500 kcal), en beweeg voldoende.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum