Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Liever bruin, maar wit brood mag!

Liever bruin, maar wit brood mag!

Wat als je liever wit brood eet in plaats van bruin of volkoren, terwijl je graag wilt afslanken? Dat lijkt lastig, want wit wordt altijd afgeraden. Toch kan dit brood passen in een verantwoord afslankdieet.

Frans stokbrood


Denk maar eens aan zuidelijke landen, bijvoorbeeld Frankrijk, waar al generaties lang hoofdzakelijk wit (stok)brood wordt geconsumeerd. En dat terwijl de 'echte' Fransen niet dik zijn. Het gaat er namelijk ook om welk wit brood je eet, wat je verder eet, en uiteraard: de hoeveelheid.


Voor alle duidelijkheid: ons advies is om te kiezen voor bruin of volkorenbrood. Het is echter anders wanneer je dit met tegenzin moet eten. Sommige van mijn cliŽnten zie ik hiermee worstelen, vooral kinderen en daarmee bezorgde moeders.

Glyceamische Index


Als je een beetje googelt en leest over afslanken, dan word je geconfronteerd met allerlei horrorverhalen over suiker en wit meel (dus ook wit brood) en dalende bloedsuikerspiegels. Het gaat om voedingsmiddelen met een hoge Glyceamische Index (G.I.). Deze hoge G.I. is eetlustopwekkend en bevordert de vetopslag, en is daarmee dus dikmakend. Dit in tegenstelling tot voeding met een lage G.I. die de bloedsuikerspiegel met rust laat en slank houdt. Allemaal waar, maar je kunt ook met wit brood je suikergehalte stabiel houden. Als je van je boterham maar geen gebakje maakt!

Tips voor wit:
  • Combineer het witte brood met iets hartigs. Kaas en vleeswaren blijven lang in de maag, waardoor ook het brood langzamer wordt opgenomen. Op deze manier voorkom je een bloedsuikerpiek. Andere hartige belegsoorten hebben min of meer een zelfde effect, denk daarbij aan pindakaas (of een andere notenpasta), ei, sandwichspread, of voor als je creatief bent: gebakken champignons of puree ervan.
  • Wil je toch graag zoetigheid? Wees dan voorzichtig, want ook suiker heeft een hoge G.I., behalve de meeste suikers in fruit. Overigens bevat fruit veel vezels wat de G.I. verlaagt. Dus aardbeien op brood is prima, maar dan zonder suiker. Andere (min of meer) 'verantwoorde' keuzes zijn extra jam en appelstroop.
  • Besmeer je brood met (room)boter: vet heeft een lage G.I., vooral sommige verzadigde vetten als roomboter; halvarine en margarine hebben al weer een hogere G.I.
    Bang om daardoor aan te komen? Aangezien je door vet langer verzadigd blijft, helpt het je om minder te eten. Bovendien is biologische roomboter naar onze mening gezonder dan marga- of halvarine en bovendien lekkerder. Denk daarbij weer aan de Fransen, die ondanks hun hoge consumptie van vette zuivelproducten toch slank blijven.
  • Eet eerlijk en kwalitatief goed witbrood: Liever luchtig dan iets met een fijne/ kleffe structuur inclusief allerlei hulpstoffen. Bij de biologische bakker vind je zuiver witbrood of neem echt Frans stokbrood; deze mag namelijk geen hulpstoffen bevatten. Helaas hebben lang niet alle bakkers dit Franse brood. Wel sommige natuurwinkels of Marokkaanse toko's.
  • Neem een salade bij je broodmaaltijd, dan krijg je toch vezels binnen, belangrijk voor een lagere G.I.
  • Houd verder je bloedsuikerspiegel laag door rustig te eten, stress te beperken en door niet of weinig te drinken tijdens de maaltijd. Dit laatste omdat anders je maaltijd gaat doorspoelen en dat gaat ten koste van de vertering.
  • Om de gemiste voedingsstoffen te compenseren kun je een vitamine/mineralensupplement gebruiken. Hoewel (kwalitatief goed) witbrood zeker niet leeg is qua belangrijke voedingsstoffen (denk aan vitamine B, mineralen en vezels); het bevat er gewoon minder van.

Geen fytinezuur


Wit brood heeft 1 voordeel boven het standaard volkoren brood: het bevat minder fytinezuur. Dit zuur is niet zo'n gewenste stof, want het bindt mineralen (o.a. calcium, magnesium en zink), zodat deze niet kunnen worden opgenomen, maar worden uitgescheden met de ontlasting. Fytinezuur is een onderdeel van de vezel en door de uitmaling ervan verdwijnt het. Overigens, bij zuurdesembrood en bij voldoende lang gerezen brood verdwijnt het fytinezuur door de bereidingsprocessen eveneens. Dus dit is geen reden om over te stappen op wit. Wel om naar een goede bakker te gaan, want 'standaard' volkoren of bruinbrood met gist rijst te kort om het fytinezuur af te breken.

Kinderen


kinderen maken meer dan volwassenen een smaakontwikkeling door. Bied hun daarom ook (licht)bruin brood aan; grote kans dat ze dat op termijn gaan waarderen!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum