Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Slanker door minder zout

Slanker door minder zout

Het is bekend dat te veel zout eten niet gezond is. Maar dat je er dik van kunt worden is wellicht nieuw voor je. Hoe zit dat nu?
Toegegeven, zout is in principe geen dikmaker. Hooguit houdt de smaakmaker wat vocht vast, maar de witte korrels bevatten geen calorieŽn, waardoor deze niet kunnen aanzetten. En toch adviseren we je om de hoeveelheid zout in je voeding te beperken als je gewicht wilt verliezen. Waarom dan toch?

Het eten van zout kan leiden tot extra kilootjes en wel op de volgende manieren:

  • Zout kan eetlustopwekkend zijn. Sowieso omdat iets hartigs (vaak een combi vet en zout) gewoon lekker is, maar ook doordat je door de overheersende smaak behoefte kan krijgen aan een tegenhanger in de vorm van zoetigheid. Na een pittige maaltijd zul je dus eerder zwichten voor een zoet toetje en ja, zo'n extraatje zet zeker aan...
  • Daarnaast kan zout een dikmaker zijn omdat het vaak en veel verwerkt wordt in kant-en-klare maaltijden die behoorlijk wat calorieŽn bevatten. Beperk je de hoeveelheid zout, dan zul je als vanzelf gezondere en minder dikmakende producten gaan eten.
  • Verder houdt zout vocht vast en ja, ook dat kan verschil uitmaken op de weegschaal. Okť, het effect is niet van doorslaggevende aard, maar elke extra kilo minder is mooi meegenomen.

Bedenk verder dat minder zout eten gezonder is. Het verlaagt de bloeddruk en het is beter voor de nieren. Ook kun je van zout kringen en wallen krijgen onder je ogen, en wees eerlijk, wie zit daar nu op te wachten?

Beperk de hoeveelhejid zout met de volgende tips:

  • Eet vooral verse producten en laat (zoute) fabrieksproducten en kant-en-klare voedingsmiddelen zo veel mogelijk staan.
  • Gebruik geen of zo min mogelijk tafelzout of vervang deze door kaliumzout
  • Vervang zout door andere smaakmakers als kruiden, specerijen, ui, prei en of knoflook.
  • Heb je (per ongeluk) toch te veel zout gegeten? Dan kun je de smaak compenseren door het eten van groenten.

Even wennen


Het kan zijn dat je je maaltijd in het begin wat flauw vindt. Maar dat is een kwestie van wennen. En gelukkig gaat dat snel: na een paar dagen zul je geen korreltje meer missen zeker als je creatief bent met andere smaakmakers.

Te weinig zout?


Wees niet bang om een zouttekort binnen te krijgen, want daarvoor moet je echt je best doen. Immers, bijna elk voedingsmiddel bevat wel wat zout.
Wel kun je een tekort krijgen aan gejodeerd zout. Dit is zout wat ook jodium bevat. Wil je er zeker van zijn dat je hiervan voldoende binnenkrijgt, eet dan voldoende brood*, af en toe wat vis of neem een vitamine- en mineralenpil.

* Dagelijks vijf sneetjes zijn voldoende. Overigens bevat brood van de natuurwinkel geen gejodeerd zout, maar zeezout.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum